Amit a fogkőről tudni kell…

A fogkő látszólag csupán elhanyagolható esztétikai probléma, amelyet egy alapos professzionális fogtisztítás segítségével könnyedén orvosolhatunk. Azonban mi lehet az oka annak, ha minden igyekezetünk ellenére újból észleljük fogainkon, s hogyan keletkezik egyáltalán a fogkő? Miként előzhető meg a fogkő kialakulása, vagy ha már elindult a folyamat, milyen módon orvosolható a probléma?

Megkövesedő lepedék

A tapasztalatok azt mutatják, hogy igen sok páciensünknek nagy problémát jelent a fogkő. A fogkő tulajdonképpen „megkövesedett lepedék”, amely képződéséhez föltétlenül szükséges a szájüregünkben élő baktériumok működése, a szerves anyagok jelenléte (ételmaradék) valamint a nyálunkban létező ásványi sók (kalcium, foszfátok, fluor sók).

Két típusát különböztetjük meg: a subgingivális (íny alatti) és supragingivális (íny feletti) formát. Az íny alatti szabad szemmel nem látható, de ennek ellenére létezik, és folyamatosan fejt ki pusztító hatást a fogágyra.

Ultrahangos fogkőeltávolítás Ultrahangos fogtisztítás, szájhigiénia árak

A lepedék érése és átalakulása fogkővé

Ha a lepedék hosszabb ideig a fogakon marad, az egyre vastagodó plakkban, ideális körülmények teremtődnek a rothasztó baktériumok számára: oxigénszegény környezet, védelem a nyál, semlegesítő hatása elől és finom, tápláló táptalaj. A baktériumok a tápanyagok lebontása során, savas környezetet teremtenek, és ilyen körülmények között lehetőség adódik, hogy ebbe a szerves anyag hálóba ásványi sók rakódnak le. A sók megkeményítik ezt a hálót, ezért nevezték el kőnek.

Az egyszerű fogkőtől a fogak elvesztéséig

A fogkő olyan, mint egy korallzátony, növekedésre hajlamos, ha már kialakultak az alapjai. Egy ördögi kör keletkezik, a savhatásra még inkább begyullad az íny. Ez a gyulladás kezdetben duzzanatként jelentkezik és vérzik, később, ha a folyamat, háborítatlanul zajlik, az íny elsorvad és elkezd visszahúzódni. A csont sem tud sokáig védekezni ezen agresszív folyamatok ellen, következésképpen ez is pusztul az íny alatt, és ha továbbra sem szedik le fogkövet, a következmény drasztikus lesz, fogak meglazulnak és akár el is veszíthetjük őket.

Fogínygyulladás, fogágybetegség kialakulása Fogínygyulladás természete

Ők fognak gondoskodni Önről. Fogorvoscsapatunk tagjainál a legjobb kezekben lesz. Forduljon hozzájuk bizalommal!

Rendelőnk a fogászat teljes palettáján nyújt fogászati szolgáltatásokat a mindennapi fogászattól kezdve a kíméletes fogpótlás lehetőségein keresztül a legmodernebb esztétikus mosolytervezésig. Egy teamben, egymással összefogva dolgozunk, hogy fájdalommentes, biztonságos és kiemelkedően esztétikus megoldásokat nyújthassuk pácienseink számára

Bejelentkezés