A fogínysorvadás okai és kezelési lehetőségei

A fogínysorvadás alattomos betegség. Sokan csak akkor szembesülnek a problémával, mikor már túl késő a fogak megmentéséhez. Pedig a fogínysorvadás az esetek nagy részében megelőzhető lenne, és idejében észlelve kezelhető is. Az első és legfontosabb lépés, hogy vegye észre magán a fogínygyulladás tüneteit. A hosszan fennálló fogínygyulladás ugyanis idővel fogínysorvadáshoz vezet! Ismerje fel a fogínysorvadás tüneteit!

Fogínysorvadás szerzett okai – kezdjük a kismamáknál

Talán kevesen tudják, de azokat a baktériumokat, melyekkel a szánkban együtt élünk, valaha a szüleinktől, elsősorban édesanyánktól kaptuk. Ahogy ő lenyalta a kiskanalat amivel aztán a szánkba tette a bébiételt, vagy ahogy abból a kenyérből haraptunk amiből ő is – a baktériumok szépen átvándoroltak hozzánk. Ez egy teljesen természetes dolog. Ha azonban olyan baktérium törzseket kapunk, melyek eleve a fogínysorvadásért felelős kategóriába tartoznak, immunrendszerünknek nehezebb dolga lesz. Ha ehhez még veleszületetten gyenge immunrendszert örököltünk a fogínyünknél – sajnos a fogínysorvadás oka máris könnyen megmagyarázható.

Azok az édesanyák, akik ezzel tisztában vannak, valamennyire képesek lehetnek irányítani az eseményeket. Például, ha nekik súlyos fogágy betegségük van, inkább lemossák, mintsem lenyalják a tárgyakat, fogíny betegségüket lehetőleg kezeltetik, ami a baktérium számot csökkenti, így próbálják meg védeni gyermeküket.

Az első és legfontosabb feladat, megismerni az ellenséget! Ismerje meg a fogágybetegségek figyelemfelkeltő tüneteit? Ha Önnél ezek jelentkeznek, ne várja meg amíg a fogíny annyira megbetegszik, hogy a fogak meglazulnak! Sokkal olcsóbb és kényelmesebb a segítséget idejekorán igénybe venni, a fogínykezeléseket rendszeresen félévenként elvégeztetni,mint megvárni a fogínysorvadást és annak nehéz és szomorú következményeit!

Fogínysorvadás szerzett okai – minden a lepedékkel kezdődik

A leggyakoribb fogínybetegség a fogínygyulladás. A fogínysorvadást pedig a fogínygyulladás megelőzi, tehát sokszor oka is annak. A fogínygyulladás elsősorban a helytelen vagy ritka fogmosásból adódó lepedék felrakódásból származik. A lepedék aztán fogkővé válik, a fogkövön megint lepedék tapad le. A lepedék lényegében a táplálékkal odaragadt étel és baktériumok tömege. A baktériumok ellen az immunrendszer védekezni próbál, így gyulladás alakul ki. A gyulladás azonban olyan sejteket jelent, melyek szövetkárosítók, így elindul a csontpusztulás, ezt „nagyban” fogínysorvadásnak nevezzük.

Előzze meg a fogínygyulladást!

Fogínysorvadás veleszületett, genetikai okai

Fogaink és fogínyünk minősége genetikailag meghatározott. Épp úgy, mint szemünk vagy bőrünk színe is. Vannak olyanok, akik vastag, kemény kötőszövetet, erős fogakat örökölnek és vannak, akik gyengébb minőséget, vékonyabb kötőszövettel. De ez még csak alap adottság. A fogak körül egészséges esetben feszesen záródó fogíny egyensúlyának megbomlásához, azaz a fogínysorvadás kialakulásához önmagában egy gyengébb, vékonyabb szövet még nem elegendő!

Ha a genetikai okokat nézzük, a legfontosabb tényező az immunvédekezés. A fogak nyakánál, ahol a fogíny elkezdődik, egy nagyon kifinomult védekező apparátus található, tele fontosabbnál fontosabb immunsejtekkel! Ha a egy olyan gént öröklünk, amely eltérő minőségű immunfehérjét termel, a védekező rendszerben hiba támad. A szájunk pedig telis tele van baktériumokkal. Vannak köztük jótékony, „normális” baktériumok és vannak nagyon agresszív fajták, melyek a fogíny alá jutva azonnal komoly gyulladást és szövetpusztulást váltanak ki. Amennyiben az immunvédekezés a fogínynél hibás, az agresszív baktériumok bizony bejuthatnak a fogíny alá, innen pedig megindul a fogíny gyulladása, majd a következményes fogínysorvadás.

Az immunrendszer hibája lehet kisebb vagy nagyobb fokú, attól függően, hogy a genetikai eltérés milyen volt. Kisebb fokú immunproblémánál, a fogínygyulladás rendszeres fogíny kezelésekkel karbantartható. Komoly genetikai hibánál azonban már nagyon korán meglazulnak, elvesznek a fogak, ezt fiatalkori fogínysorvadásnak hívjuk, és sajnos az ilyen betegség rossz prognózissal jár.

Fogínysorvadás kezelése

A fogínysorvadás oka tehát a leggyakrabban az el nem távolított fogkő és lepedék. A kialakult fogínybetegség súlyosságától függően tehát az alábbi kezelési lehetőségek vannak:

• az alapos és rendszeres otthoni fogmosás, jó technikával, minimum naponta a 2x2 percig
  • professzionális fogtisztítás (fogkőlevétel, polírozás) a fogorvosnál – félévenként
  • kedvezőtlen, gyulladásra hajlamosító baktérium flóra esetén PadPlus, azaz Antimikrobiális fotodinamikus terápia, mely gyógyszerek nélkül elpusztítja a káros baktériumokat
  • a mélyebb fogínytasakok kezelése „mélytisztítással” (parodontális kürett” vagy lézeres kezeléssel)
  • megtisztított tasakokban a foggyökér lesimítása Vektor terápival, annak érdekében hogy a fogíny a fognyakon ismét szorosan tapadhasson!

Szeretné tapasztalt szakember véleményét kikérni fogínyproblémái kezelésére? Vagy belevág az elején és időpontot kér egy alapos és fájdalommentes fogkő eltávolításra? Mi szívesen segítünk!

Ők fognak gondoskodni Önről. Fogorvoscsapatunk tagjainál a legjobb kezekben lesz. Forduljon hozzájuk bizalommal!

Rendelőnk a fogászat teljes palettáján nyújt fogászati szolgáltatásokat a mindennapi fogászattól kezdve a kíméletes fogpótlás lehetőségein keresztül a legmodernebb esztétikus mosolytervezésig. Egy teamben, egymással összefogva dolgozunk, hogy fájdalommentes, biztonságos és kiemelkedően esztétikus megoldásokat nyújthassuk pácienseink számára

Bejelentkezés