Fogínysorvadás háttere, a kezelés lehetőségei

A fogágypusztulás következtében meggyengült fog mellett apró tasak képződik, amelyben megtelepednek a baktériumok, további gyulladással fokozva a helyzet súlyosságát. A gyulladt fogíny kezelésének egyik hatékony módja a kialakult ínytasakok tisztítása, amely során a gyulladt szöveteket és a mélyebb rétegekben található felrakódásokat, lépésről lépésre távolítja el a fogorvos, megtisztítva így a fogágyat a kórokozóktól.

Fogínysorvadás lehetséges következménye – a fogak meglazulása

Fogínysorvadással manapság már nem csak az idősebb korosztályban, hanem fiatalabb pácienseknél is egyre gyakrabban találkozunk. Enyhébb esetben a páciens még nem is tud a problémáról, csak az állapotfelmérés során készített panoráma röntgenfelvétel mutatja, hogy a fogágy már nem tartja megfelelően a fogakat. Súlyosabb esetben egyes fogak, vagy fogcsoportok már érezhetően mozgathatóvá is válnak.

Meglazult fogak sínezése Fogínybetegségek kezelési lépései Fogínytasak kezelése Vektor terápiával

Fogínysorvadás lehetséges tünetei

• Hosszabb ideje fennálló fogínyvérzés egyes fogak, vagy fogcsoportok körül
  • Fogíny kóros visszahúzódása, fognyak megjelenése
  • Sok fogkő a fogak körül
  • Tünetmentes, csak a röntgenfelvétel igazolja
  • immunológiai háttér esetén – sokszor tünet, sőt gyulladásmentes, a csontos fogágy mégis fokozatosan elsorvad

Fogínysorvadás szerzett okai

Szerzett okok – amennyiben a fogkövek, egyéb irritáló tényezők eltávolítása nem történik meg, hosszú távon a folyamatos ínygyulladás, egyébként teljesen egészséges emberben is, a mélyben a csont pusztulását vonja maga után.

A szerzett okokon szerencsére könnyű segíteni és a kezelésre az íny jól reagál, gyorsan és rengeteget javul. Ilyen esetben az enyhén mozgatható fogak stabilitása fokozható, az íny feszesíthető, a folyamat megállítható.

Ultrahangos fogkőeltávolítás Ultrahangos fogkőeltávolítás, szájhigiénia árak

Fogínysorvadás veleszületett okai

Előfordulhatnak önmagukban, vagy egyes szindrómák részjelenségeként, olyan immunológiai hátterű betegségek, melynek következtében a fogágy természetes védőmechanizmusa csökken, így képtelen ellenállni bizonyos gyulladást okozó baktériumoknak.

Az ilyen hátterű fogínysorvadás prognózisa sajnos nem jó, előfordulhat egész fiatalkori fogelvesztés is. Az immunológiai háttér kezelése a általános orvoslás és a manapság egyre inkább újjáéledő természetgyógyászati lehetőségek feladata. Néhány páciens tapasztalataink szerint kifejezetten jó eredményeket ért el homeopátia vagy akupunktúra segítségével.

A fogorvos feladata az immunológiai hátterű problémák esetén is a szájhigiénia megteremtése és fenntartása. Ha normál esetben valaki naponta kétszer mos fogat, immunbetegség esetén mosson akár ötször. Ha amúgy félévenként menne el szájhigiéniai kezelésre, próbálja meg inkább negyed évenként, súlyosabb esetben akár havonta!

Fogágybetegségek bizonyos gyógyszerek mellékhatásaként

Egyes szívgyógyszerek (pl. Ca-csatorna blokkolók) a fogíny területén csökkentik a fogágy védekező mechanizmusát, gyakrabban alakul ki egészen komoly fogíny és fogágy betegség. Amennyiben a háziorvos, vagy kardiológus szívgyógyszereket írt fel Önnek, érdemes utána kérdeznie, milyen hatással lehetnek, a felír gyógyszerek a fogínyre. Némely gyógyszer különösen erős mellékhatást ad az ínyre, az ínyszövet felszaporodik, a lepedék, fogkő még kellemetlenebb gyulladásos tüneteket okoz, mint egyébként.

Szívgyógyszer szedése mellett –amennyiben az ilyen mellékhatásokat okoz – minimum negyedévente érdemes szájhigiéniai kezelésen részt venni.

A fogínysorvadás kezelés – szájhigiénia lépésről lépésre

Az alapos szájhigiénia a következő lépésekből épül fel:

• Fogkövek eltávolítása ultrahangos depurálással – minimum félévenkénti rendszerességgel
  • Otthoni fogápolás fejlesztése – speciális fogköz tisztító eszközök alkalmazása
  • A már meglevő fogíny tasakok kitisztítása kézi kürettálás segítségével (ebben során a mélyebb rétegekből eltávolítjuk a felrakódásokat, gyulladásos szöveteket)
  • antimikrobiális foto dinamikus terápia – a fertőző baktériumok ellen
  • Vektor terápia, a szabaddá vált gyökérfelszín kezelésére, az íny újbóli tapadásának segítésére
  • Mély ínytasak kezelése lézerrel – a kórokozókat elpusztítja, a csontszövetet stimulálja
  • Mozgó fogak sínezése speciális sínezési eljárásokkal

Ők fognak gondoskodni Önről. Fogorvoscsapatunk tagjainál a legjobb kezekben lesz. Forduljon hozzájuk bizalommal!

Rendelőnk a fogászat teljes palettáján nyújt fogászati szolgáltatásokat a mindennapi fogászattól kezdve a kíméletes fogpótlás lehetőségein keresztül a legmodernebb esztétikus mosolytervezésig. Egy teamben, egymással összefogva dolgozunk, hogy fájdalommentes, biztonságos és kiemelkedően esztétikus megoldásokat nyújthassuk pácienseink számára

Bejelentkezés