Vannak-e kockázatai az implantátum beültetésnek?

A fogbeültetés invazív csont műtét, ezért vannak kockázatai és lehetnek szövődményei, mint minden műtétnek, melyet az emberi test bármely részén végeznek. Hogy ezeket minden esetben elkerüljük, minden egészségügyi részletre oda kell figyelni!

Fogbeültetés helyi érzéstelenítésben

A fogbeültetést minden esetben helyi érzéstelenítésben végezzük, aminek pontosan olyan szövődményei lehetnek, mint bármilyen más fogászati beavatkozás alkalmával adott érzéstelenítésnek. Duzzanat, kékes színű elszíneződés, véraláfutás, stb. az érzéstelenítő beadása utáni napokban előfordulhat, ezek azonban nyomtalanul elmúlnak az ödéma felszívódásával. Az ilyen esemény nem orvosi műhiba, hanem bekalkulált lehetséges szövődmény, de érdemes tudni róla.

Mit tehetünk ilyen esetben?

Véraláfutás esetén a Rutascorbin tabletta, mely vény nélkül kapható gyógyszer meggyorsítja a felszívódást, a kapilláris erek károsodása esetén hatékony.

Fogbeültetés során a környező anatómiai képletek (erek, idegek) sérülése

A műtét során előfordulhat a környező anatómiai képletek sérülése (pl. erek), de megfelelő körültekintéssel, gondos tervezéssel, jó műtéti technikával a kockázata minimálisra csökkenthető. Attól függően, hogy felső vagy alsó állcsontban dolgozik az implantológus, közel futnak erek, idegek, ideg kilépési pontok, arcüreg stb. melyekre mind figyelni kell.

Hogyan előzhetjük meg a bajt?

Elsősorban azzal, ha profi, tapasztalt szakemberre bízzuk magunkat, aki a fogbeültetés megtervezéséhez 3 dimenziós CT felvételt kér, okosan és precízen megtervezi a műtétet, kiméri a problémás területeken a távolságokat, így maximálisan felkészül a problémák elkerülésére.

Fogbeültetés előtt 3 Dimenziós CT felvétel készítése

Vékony csontozat esetén még körültekintőbbnek kell lenni, hogy az érzőidegek sérülését elkerüljük. Ezért minden fogbeültetés műtét előtt 3 dimenziós CT felvételre van szükség, ahol az idegek lefutása tökéletesen kontrollálható, a távolságok, csontméretek pontosan kiszámíthatóak.

Fogimplantátumok kilökődése

A fog implantátum kilökődése csak nagyon ritkán fordul elő, aminek az okát minden esetben meg lehet állapítani és sok esetben meg lehet azt előzni. Tudatos szájhigiéniával, rendszeres ellenőrzés mellett az implantátumok hosszú távú stabilitása elérhető.

Hogyan kerülhetjük el a fogimplantátum kilökődését?

• Elsősorban azzal, hogy olyan szakemberhez fordulunk, aki semmilyen körülmények között nem implantál gyulladt területre, azaz megfelelően előkészíti a szájat és a foghelyet a beültetésre
  • Másodszor azzal, hogy megbízható fogimplantátum márkát választunk, ahol a fogimplantátum technikai kialakítása lehetővé teszi az implantátum körüli lágyrészek esztétikus formáját és gyulladásmentességét (platform switching rendszerek)
  • Harmadszor azzal, hogy tökéletes száj higiénét tartunk fent, és eljárunk az ajánlott fél éves professzionális fogtisztítás kezelésekre

Mennyire lehet tartós egy fogimplantátum

Egy jó minőségű implantációs fogpótlás elkészítése és évenkénti szakorvosi ellenőrzése esetén az implantátumok élettartama megegyezik a szomszédos fogak élettartamával. Mivel a fog implantátum által a helyükön tartott fogpótlások (koronák, hidak) állandó igénybevételnek vannak kitéve, 10-15 év elteltével célszerű ezeket kicserélni, de a fogimplantátumot nem kell eltávolítani, ha azok stabilan beágyazódtak a csontszerkezetbe.

Milyen általános egészségi állapotok jelentenek magasabb rizikótényezőt

Általános egészségi állapotot érintő helyzetek, mikor kockázatosabb a fogbeültetés:

• Dohányzás
  • Súlyosabb fokú cukorbetegség (bizonyos esetekben fogbeültetés nem végezhető)
  • Keringési zavarok
  • Ödémára való hajlam
  • Csontritkulásos betegségek
  • Autoimmun betegségek

Ha a fentiek bármelyike fennáll az Ön esetében, érdemes a fogbeültetés tervezési szakaszára háziorvosától vagy kezelőorvosától legalább szóbeli szakvéleményt kérni, vérképet csináltatni, hogy fogorvosa is jobban átláthassa általános egészségi állapotát. Szükséges esetben a fogorvos konzultál majd kezelőorvosával a szükséges megelőző lépésekről.

A fenti állapotok, vagy betegségek nem jelentik automatikusan a fogbeültetés kizárását, de sokkal alaposabban mérlegelni kell a lehetséges kockázatokat és józanul kell dönteni, bizonyos esetekben más fogpótlás típust kell választani

TIPP! Csontritkulás esetén, amennyiben Ön biszfoszfonát típusú gyógyszert szed a csontritkulás ellen, mindenképp jelezze ezt fogorvosának! Bizonyos csontritkulásra szedett gyógyszerek ugyanis komolyan beleszólnak a csont le- és felépülés élettanába, mely a fogbeültetés műtét során súlyos szövődményeket okozhat!