Fogszuvasodás, avagy lyukas fogak – mit vizsgál a fogorvos a fogászati székben?

A fogszuvasodás mindig kívülről a zománcfelszín felől indul el a fog belső részei felé. A szuvasodás hosszú folyamat, kezdetben csak mikroszkopikus szinten zajlik, sokkal később válik csak láthatóvá. Először csak a vizsgálódó fogorvos veszi észre a fog színének megváltozásából, sokszor még így sem, csak röntgenvizsgálat alapján. Hónapok telnek el, míg végül a páciens számára is észlelhető üreg vagy lyuk keletkezik. A hosszú folyamat során – amennyiben a páciens ellátogat a rendelőbe – a fogorvos még időben megállíthatja a szuvasodást és megmentheti a fogat.

Kezdeti fogszuvasodás

A kezdeti fogszuvasodás még visszafordítható. A foganyag szerkezete először ásványi anyag tartalmából veszt, de a struktúra ilyenkor még ép. Az ilyen elváltozás csak a fog legkülső burkát, a zománcfelszínt érinti. A zománcon a kezdeti szuvasodás matt, kréta fehér folt, mely nem fáj, nem érzékeny. Az ilyen apró elváltozást még nagyon egyszerűen, rendszeres fluoros ecseteléssel még könnyen lehet kezelni. Nem kell fúrni, nem kell tömni. Egy a fontos, valaki, ha más nem, legalább a fogorvos, észrevegye és kezelni kezdje.

Ha a kezelés sikeres, a folyamat megáll, ismét erős, kemény fogzománc alakul ki a kérdéses területen. Az újból megkeményedő zománc több fluort tartalmaz, színe az eredeti normál zománc színétől eltérhet, sötétebb lehet.

Kezdeti szuvasodás kezelése
Fogfúrás
nem szükséges
Sokkal alaposabb fogápolás szükséges a fogközökben is. Fogkefe mellett, fogselyem, interdentalis kefe, és minimum 2 x 2 perc fogmosás naponta!
Lepedék a fogakon nem maradhat!
Elmex® – gél (erős fluor tartalmú fogkrém) bedörzsölése hetente 1x

Felszíni fogszuvasodás – általában a rágófelszín felől

Ez a szuvasodás már üregképződéssel jár, de csak a zománcban. Vissza már nem fordítható, de egy egyszerű fogtöméssel akár érzéstelenítés nélkül fájdalommentesen betömhető. A fogfúrás csak akkor kezd fájni, ha a folyamat eléri a dentint. A zománc fúrása még teljesen fájdalmatlan.

Felszíni szuvasodás kezelése
Kicsi fogfúrás
szükséges
Érzéstelenítés nem szükséges,
nem fájdalmas
Minimális esztétikus tömőanyaggal fogtömés készül Utófájdalom
nem várható

Közepes szuvasodás – rágófelszín felől, vagy a fogak oldalsó felszínén

Ekkor a szuvasodás eléri a dentint, egyre mélyebbre terjed a folyamat. Mind a zománc, mind a dentin kemény szerkezete szétesik, elmállik – így kialakul az üreg. Amennyiben ez a rágófelszín felől indul meg, sok esetben már a páciensek is észreveszik. Fájdalmat ritkán okoz, esetleg az étel könnyebben beragad a fogba, ritkán édesre, hidegre már jelentkezhet fájdalom. Amennyiben a két fog közti terület felől indul el a szuvasodás, ez a típus még mindig sokáig láthatatlan.

Közepes szuvasodás kezelése
A fogfúrás kb. 5-6 percig tart Érzéstelenítés szükséges a fájdalommentes kezeléshez A tömés alá gyógyszeres alábélelő anyagra szükség lehet A fog oldalsó részén elhelyezkedő szuvasodást a fogorvos a rágófelszín felől kell, hogy feltárja A fogkorona elveszett formája töméssel visszaállítható Utófájdalom esetleg előfordul, de nem jellemző

Mély szuvasodás – rágófelszín felől, vagy a fogak oldalsó felszínén

Az üregképződés mélyen a dentinben folyamatosan halad a fog belsejében található idegszövetetet tartalmazó üreg, a pulpakamra felé. Ilyenkor a fogszuvasodás ürege már látható, felette a zománc általában már beszakad. Fájdalom ritkán már jelentkezik, az ételek könnyen beleragadnak a fogba. A széteső fogszövet tele ételtörmelékkel és baktériumokkal kellemetlen ízű és meglehetősen rossz szagú is. A kellemetlen lehelet már mások számara is jelezheti, hogy tenni kellene valamit…

Mély szuvasodás kezelése
Sok fogfúrás szükséges Érzéstelenítés szükséges a fájdalommentes kezeléshez A tömés alá gyógyszeres alábélelő anyagra szükség van, sőt egy ideig lehet, hogy gyógytömésre van szükség Nagyobb esztétikus töméssel vagy inlay segítségével állítható helyre a fog Utófájdalom előfordulhat. Sokszor a folyamat megállításához a fogtömés már nem elegendő, ilyenkor gyökérkezelés szükséges

Pulpakamrát elérő szuvasodás

Ebben az esetben a páciens már komoly fájdalomról panaszkodik, egészen biztosan gyökérkezelés szükséges.

Gyökérkezelés
Fogszuvasodás megelőzése