Mozgó, mozgatható fogak: fogínysorvadás – gyakorlati lépések a sikeres kezeléshez

A mozgó fogak hátterében sok esetben fogínysorvadás áll. A fogínysorvadás veszélye éppen az, hogy sokáig nem okoz annyira kellemetlen tüneteket, hogy azokkal fogorvoshoz forduljunk. Igen kellemetlen és vészjósló jel azonban az a pillanat, mikor felfedezzük a fogak mozgathatóságát. Ez sajnos azt jelzi, hogy a fogágy tartóképessége jelentősen csökkent.

Mozgatható fogak - hogyan veheti észre magán a tünet megjelenését?

A mozgó fogak már előrehaladott fogágy betegségről árulkodnak. Ez azt jelenti, hogy a csontos fogágy tartóképessége jelentősen csökkent. A fogágyat alkotó csont pusztulása lassú folyamat. Jelentkezhet abban, hogy

• a fogak a helyükön maradnak, de enyhén vagy erősebben mozgathatóvá válnak,
  • megindulhat a fogaknak a helyükről történő „elvándorlása”,
  • vagy a fogak közt rések megjelenése.

A fogínysorvadás lassú folyamat, azonban ha felfedezi saját magán a jelenséget, akkor haladéktalanul forduljon szakemberhez, mert ez a tünet orvosi segítség nélkül mindenképp a fogak elvesztéséhez vezet.

Mi az oka a mozgó, mozgatható fogak kialakulásának?

Fogágybetegség kezdetben felszíni fogínygyulladás, később megy át fogágybetegségbe, illetve fogínysorvadásba. A folyamat során, az íny elválik a fognyaki területen a fogtól, és így az íny és a fog között idővel egyre mélyülő fogínytasak alakul ki. Az ínygyulladás alatt a mélyben a fogágyat alkotó csontszövet folyamatos lebomlása zajlik. Ennek következménye, hogy a fog tartószerkezete meggyengül, elbomlik, így a fogak meglazulnak és kritikus esetben ki is esnek.

Mennyire kritikus ez az állapot, mikor forduljak fogorvoshoz?

A problémakör nagyon kritikus, mert a tét az Ön fogainak elvesztése. A mozgó fogak egy előrehaladott fogágybetegségről árulkodnak, amely azonnali orvosi beavatkozásért kiált. A fogak idő előtti elvesztésének lehetősége mellett, a mély szövetekben zajló krónikus gyulladás általános egészségügyi kockázatokat is rejt magában, növeli a gócbetegség kialakulásának veszélyét.

Milyen lehetőségek vannak a mozgatható fogak kezelésére?

Mozgó, mozgatható fogak esetén, a háttérbetegséget, a fogínysorvadást kell kezelni. Az alapoktól kell elindulni, azaz először szájhigiéniai kezelések, később egyre mélyebb ínykezelések következnek. A fogak mozgathatóságának megakadályozására a fogak összesínezésének lehetősége áll fenn, ez azonban inkább tüneti terápia, azaz önmagában nem ad megfelelő megoldást, csak a parodontológiai (fogágy terápiájával foglalkozó) kezelésekkel együtt.

Hogyan orvosolható tehát a fogínysorvadás és mozgatható fogak tünetcsoport:

Professzionális szájhigiéniai kezeléssel

Ez minden típusú fogágybetegség kezelésének alapja, mindig ezzel kell kezdeni. A fogínysorvadás kezelésének legnagyobb lehetősége annak megelőzésében rejlik, ha felmerül Önben a fogágybetegség gyanúja, javasoljuk, minél hamarabb forduljon fogorvoshoz.

Fogkőeltávolítás sok fogkő és ínygyulladás esetén FOGÁSZATI ÁRAK

Antimikrobiális foto dinamikus terápiával

Szájhigiéniai kezelés után, a rezisztens kórokozók fájdalommentes és gyógyszermentes elpusztítására, rendkívül hatékony módszer. Abban az esetben javasolt, ha a mozgatható fogak mellett, Önnek régóta fennálló fogínyvérzéssel kapcsolatos problémái is vannak

Antimikrobiális fotodinamikus fogászati kezelések FOGÁSZATI ÁRAK

Vektor terápiával

Az íny alatti fognyaki terület alapos tisztítása és lesimítása. Az íny újbóli jó tapadása érdekében javasolt, közepes és súlyosabb fogágybetegséggel kapcsolatos panaszok esetén

Vektor terápia a fogínygyulladás kezelésében FOGÁSZATI ÁRAK

Mélytisztítással - kürettálással

Ez a kezelés már komolyabb fogágybetegség esetén jön szóba. Fogínyvérzéses tünetek mellett komoly fogkőfelrakódások, a fogak mellett mély fogínytasakok találhatóak. A mélytisztítás a mély tasakokban levő fogkőfelrakódások, gyulladásos szövetek eltávolítására szolgál. Ezt a kezelést Vektor terápiával és lézeres terápiával a legtöbb esetben ki kell egészíteni.

Fogágy lézeres kezelés és mélytisztítás FOGÁSZATI ÁRAK

Parodontális lézer terápiával

Ez a kezelés már komolyabb fogágybetegség esetén jön szóba. A fogínyvérzéses tünetek mellett komoly fogkőfelrakódások, a fogak mellett mély fogínytasakok találhatóak. A lézerterápia a mély tasakokban levő gyulladásos szövetek kíméletes eltávolítására szolgál, emellett biostimulatív hatású, a fogágy szövetek regenerációját segíti elő. Ezt a kezelést Mélytisztítással (kürett) és Vektor terápiával a legtöbb esetben ki kell egészíteni.

Fogágy lézeres kezelés és mélytisztítás FOGÁSZATI ÁRAK

A mozgatható fogak sínezésével

Ez elsősorban tüneti terápia, a sínezés mellett mindig szükség van a fogak alapos tisztítására és egyéb fogínyterápiákra. A fogak sínezésével és megfelelő higiéniai kezelések rendszeres alkalmazásával még komoly fog mozgathatóság esetén is sok évvel el lehet tolni a fogak végleges elvesztését!

Meglazult fogak sínezése

A mozgó fogak eltávolításával és esztétikai fogpótlásokkal történő helyettesítésével

Ha a fogakat elveszítettük, azok pótlására a fogbeültetés, vagy ha még vannak stabil, maradék fogaink, akkor a fogászati híd készítés jöhet szóba. Sajnos a fogínysorvadás épp a csontos fogágy lebomlása miatt okozza a fogak elvesztését, ez a fogbeültetés szempontjából sem kedvező. A fogínysorvadás során ugyanis nem csak a fogak, hanem az azokat tartó csontszövet is elveszik, így az implantátum csavarok beültetésének esélye folyamatosan csökken.

Fogbeültetés
Esztétikus fogpótlás

Mit kell tennie, ha mozgatható fogai zavarják és szeretné azokat a lehető leghosszabb ideig megőrizni?

Azonnal, késedelem nélkül fogorvoshoz kell fordulnia. Ez a kérdés egyetlen percnyi halogatást sem tesz lehetővé, mert lehet, hogy ma még meg lehet menteni fogait, de holnap már késő lesz. Az időnek abból a szempontból van jelentősége, hogy milyen állapotban van a csontszerkezet. Szerencsés esetben az elveszett fogait implantációval lehet majd pótolni, de csak akkor, ha elég vastag és stabil szerkezetű csonttal rendelkezik.