A kellemetlen lehelet lehetséges kiváltó okai és megszüntetése

Az erős, kellemetlen szájszag életünk megkeserítője lehet. A legfontosabb teendő, hogy tisztázzuk az eredetét, majd minél előbb kezeljük az okát, hiszen minden esetben egészségügyi problémára utaló figyelmeztető jelzés. A szájszag oka legtöbbször a szájban keresendő, s akár dohányzás, akár túlzott fogkőképződés vagy helytelen életmódbeli szokások okozzák, mindenképpen a megfelelő fogtisztítás és a rendszeres fogorvosi ellenőrzés lehet a megelőzés és a hatékony kezelés módja

A szájszag nem ideális a kapcsolatok építéséhez

A szájszag (halitózis), egyrészt egészségügyi problémák nem elhanyagolható tünete, másrészt szociális problémákat is okozhat. Új ismerősünk megítélésénél a testszag mellett a szájszag nagy szerepet játszik, ezért okozhat beilleszkedési, kommunikációs kellemetlenségeket, sőt a párkapcsolat minőségét is befolyásolja.

A kellemetlen lehelet, mindig valaminek a tünete

Általában reggel, ébredés után a lehelet kellemetlenebb szagú, köszönhetően az éjszakai szájmozgás hiányának. Amennyiben nem történt előző este fogmosás, a szájban éjjel erjedő ételmaradékok szintén hozzájárulnak a rossz lehelet kialakulásához. Ezért az esti fogmosás elmulasztása melegágya a szájbetegségeknek.

A szájszag oka keresendő egyrészt a szájban, itt egyszerűbb esetben a nem megfelelő szájhigiénia, esetleg szuvas fogak okozzák, de komolyabb szájbetegségek tünete is lehet. Másrészt tünete lehet a gyomorszáj elégtelen záródásának, az utóbbi azonban már belgyógyászati probléma.

Ínygyulladás, fogágybetegségek tünete lehet a szájszag

A szájban, a kellemetlen lehelet leggyakoribb oka az íny gyulladásos betegségei vagy a fogszuvasodás. A szájhigiénia hiánya mindenképpen kiválthat ilyen panaszokat, az elégtelen fogápolás következtében a lepedék felhalmozódik a fogközökben, tasakokban, ami kellemetlen szagot eredményez, és ez a tasak begennyesedése esetén fogmosással is csak rövid időre szűnik meg. Emellett a túlzott fogkövesedés is hozzájárulhat a szájszag kialakulásához.

Fogínygyulladás természete

Dohányzás, vagy krónikus betegségek tünete

Dohányzás, alkoholfogyasztás, alapvető szájhigiéniai hiányosságok közvetlen okai lehetnek a szájszag kialakulásának. Közvetett életmódbeli tényező az egészségtelen táplálkozás, például a túlzott cukorfogyasztás, rendszertelen étkezés.

A lyukas fogak, időskori fogsorviselés, a száj bakteriális betegségei is okozói lehetnek ennek a kellemetlen tünetnek. Emellett bizonyos gyógyszerek szedése is elősegíti a kialakulását, valamint a szájszárazságban szenvedő betegek is panaszkodnak bűzös leheletre.

Fogínysorvadás és dohányzás

Ellenszer 1. – alapos otthoni fogápolás

A halitózisban szenvedő pácienseknél a kiváltó okokat, betegségeket kell megszüntetni, ekkor megszűnik a kellemetlen és feltűnő tünet is. Alapvető fontosságú a rendszeres fogápolás, fogmosás. Fogmosás előtt nagyban segít a fogselyem, interdentalis kefe, vagy egyéb fogköz tisztító eszközök rendszeres használata is, amivel kiküszöbölhető, hogy a fogközökben megmaradjon a lepedék, illetve fogkő képződjön. Emellett ajánlatos a szájvizes fertőtlenítés is.

Fogápolás

Ellenszer 2. – rendszeres szájhigiéniai kezelések

Nagy segítség a rendszeres dental higiéniai kezelés, illetve az antimikrobiális foto dinamikus terápia. E kezelésekkel az esetleges ínyfertőzés, ínygyulladás csökkenthető, így a szájszag eltüntethető.

Ultrahangos fogkőeltávolítás
Fogtisztítás mesterfokon
Ultrahangos fogtisztítás, szájhigiénia – árak

Ellenszer 3. – rendszeres fogászati ellenőrzés

Valamint a megelőzés miatt fontos kiemelni a rendszeres, szakszerű fogorvosi ellenőrzés fontosságát is. Szájszag esetén pedig a fogorvosi segítség nélkülözhetetlen: a fogkő leszedése, a szuvas fog betömése, régi korona eltávolítása, vagyis a száj teljes körű rendbetétele után ez a kellemetlen tünet és a vele járó még kellemetlenebb élmények is megszűnnek.

Fogászati állapotfelmérés
Online bejelentkezés