Lepedék? Fogkő? Elszíneződés? – Mi a különbség?

Lepedék? Fogkő? Elszíneződés? Esetleg komolyabb fogágybetegség? – Az alábbi írás segítséget nyújt, miként lehet felismerni, megkülönböztetni az egyes problémákat. A különbségek és a közös pontok mellett a legfontosabb a probléma megelőzése, illetve a kialakult tünet gyors és professzionális kezelése - forduljon bizalommal dentalhigiénikus munkatársunkhoz!

A lepedék

A lepedék a naponta elfogyasztott ételekből és italokból rakódik a fogak felszínére. Az ételmaradékok mellé a szájban jelen levő baktériumok is társulnak. Egy főleg szerves anyagokból álló ragacsos réteg fedi tehát a fog felszínét. A lepedék elsősorban a fogak azon felületére tapad le, amelyről a nyelv, illetve az arc belső felszíne nem sodorja le nap közben. Ilyen területek: fognyak, fogak közti terület, mély barázdák.

A lepedék fogmosással még könnyedén eltávolítható

Fogkefével az egyszerűen megközelíthető felszínekről - pl. fognyak, fogak rágó felszíne. Egyéb fogtisztítási eszközökkel (pl. fogselyem, interdentalis fogkefe) a fogak közti területekről.

Ha a lepedéket eltávolítjuk nem alakul ki a fogkő, hiszen az, csak az ott maradó lepedékből jön létre.

A lepedék ellenszere

• naponta többszöri alapos fogmosás, főleg étkezések után
  • fogköz tisztító eszközök használata
  • kevesebb tapadós szénhidrát tartalmú étel fogyasztása

Fogápolás

Az elszíneződés

A színes ételek (kávé, tea stb.) és a cigarettázás vékony sötétszürke réteget képeznek a fog felszínén. Lényegében csak egy színes vékony filmréteg a fog felszínén. Az elszíneződés eleinte még eltávolítható, később fogmosás után is megmarad. Az elszíneződés tehát még nem biztos, hogy fogkő, inkább csak esztétikai probléma. Az egészséges fog szimbóluma azonban a "fehér fog rózsaszín íny". Ha a fogunk egészséges legyen tényleg hófehér!

Az elszíneződés ellenszere

• naponta többszöri alapos fogmosás

Air-Brush sópolírozás

A fogkő

A fogkő a fogakon a fogmosás és fogtisztítás ellenére megmaradó lepedékből és a nyálban oldott ásványi sókból képződik. Ha nincs lepedék - nem lesz fogkő sem!

A fogkő érdes felülete az ínyben gyulladást vált ki. A gyulladás miatt a csont mely a fogat tartja - pusztulni kezd. Hosszú távon a folyamat sajnos a fogak meglazulásával jár.

Fogkő

A fogkő ellenszere

• ultrahangos fogkőeltávolítás
  • professzionális fogtisztítás

Ultrahangos fogkőeltávolítás
Fogtisztítás mesterfokon

Ha a fogköveket nem távolítjuk el időben, fogíny majd fogágygyulladás alakul ki

A fogágygyulladás már nagyon komoly problémákat okozhat. A fog nyaka körül hosszú ideig tapadó fogkő, az egészséges fogíny tapadását megakadályozza, a mély szövetekben tartós gyulladást okoz. A gyulladás következtében a csont, inkább lebomló fázisba billen. Ha ehhez genetikai hajlam is társul (pl. csökkent immunitás a szájban) a fogak idővel meglazulhatnak.

Fogínybetegségek kezelési lépései

A fogínygyulladás, fogágygyulladás ellenszere

• szedessük le időben a fogköveket
  • járjunk rendszeresen száj higiénikushoz
  • komolyabb esetben további parodontológiai kezelések szükségesek

Ők fognak gondoskodni Önről. Fogorvoscsapatunk tagjainál a legjobb kezekben lesz. Forduljon hozzájuk bizalommal!

Rendelőnk a fogászat teljes palettáján nyújt fogászati szolgáltatásokat a mindennapi fogászattól kezdve a kíméletes fogpótlás lehetőségein keresztül a legmodernebb esztétikus mosolytervezésig. Egy teamben, egymással összefogva dolgozunk, hogy fájdalommentes, biztonságos és kiemelkedően esztétikus megoldásokat nyújthassuk pácienseink számára