A fogínygyulladás természete,
a vagy milyen folyamatok állnak a fogínygyulladás hátterében?

A szájüregben honos baktériumok kényes egyensúlyának felborulását okozhatják immunológiai folyamatok, gyakrabban azonban, a nem megfelelő szájhigiéniai szokások állnak a problémák hátterében. Cikkünkből megismerheti a fogínygyulladásra utaló figyelmeztető tüneteket, és a kezelésükre alkalmazott gyógymódokat.

Egyensúly a szájüregben

A szájunkban található fogak, a fogíny, az itt megtalálható egyéb élő (például baktériumok, gombák) és élettelen anyagok (pl., az ételekből a fogakra kirakódó lepedék szervetlen anyagai) – mind egy biológiai egységet képeznek. Mindannyian kölcsönhatásban állnak egymással – azaz a szájüreg minden résztvevője egyaránt fontos. Ez a kölcsönhatás eredményezhet egészséges állapotot és betegséget egyaránt. A lényeg, hogy a száj a környezeti hatásokkal szemben mindig egyensúlyra törekszik.

Normál baktériumok a szájban

Mikor megszületik egy kisbaba, szája teljesen steril. Később nagyon sokféle és nagyszámú mikroorganizmus telepedik meg a szájban – főleg baktériumok (átlagos embernél kb. 30 baktérium törzs mutatható ki a szájban). Ezek a baktériumok tartják fent a normál szájflórát – ők mindig velünk élnek. A szájüregi bacilusok az egymás közti egyensúlyt szigorúan igyekeznek megőrizni – így tudnak ellenállni olyan külső baktériumokkal szemben, melyek károsak lennének a már honos szájflóra szempontjából. Vannak olyan bacik is, melyek kifejezetten más baktériumokat elpusztító anyagokat termelnek – erre azért van szükség, hogy idegen baktériumok ne szaporodhassanak el a szájban.

A fentiekből következik, hogy a szájüregi fertőzéseket elsősorban a szájüregben honos baktériumok egyensúlyának felborulása okozza, nem pedig külsődleges bakteriális fertőzés – ez általában elég ritka.

Ha a honos baktériumok egyensúlya megtartott és a szájnyálkahártya, illetve a fogak körüli szövetek védekező mechanizmusa kielégítő – egészséges állapot áll fent. Az egészséges íny színe világos rózsaszín, a fogakra feszesen tapad, nem láthatunk duzzanatot sem. Az egészséges íny fogmosáskor nem vérzik, kellemetlen szájszag nem tapasztalható.

Az egyensúly felborulhat a baktériumok túlzott elszaporodásával – szerzett tényezők

Gyakoribb esetben a baktériumok túlzottan elszaporodnak, a túl sok baktériummal szemben az átlagos immunitású íny viszont már tehetetlen – gyulladás alakul ki. A gyulladás szerepe először mindig pozitív – a nyálkahártya igyekszik megvédeni a mélyebb területeket a baktériumok, illetve mérgező anyagok felszaporodásától – amik súlyos károsodásokat okozhatnak.

Fogínygyulladás kezelése fényterápiával

Az egyensúly borulhat, a szervezet nem megfelelő immunreakciói miatt – öröklött tényezők

Más esetben a normál baktériumflóra mellett alakul ki gyulladás. Ilyenkor a szájnyálkahártya immunitása nem megfelelő – ennek hátterében elsősorban genetikai, öröklött tényezők állnak. A normálisnál csökkentebb üzemmódban működő ínybarrier (íny védelem) a normális baktérium mennyiséggel szemben nem tud elég ellenálló lenni – ezek a bacik bejuthatnak a mélyebb rétegekbe – ismét gyulladást okozva ezeken a területeken.

Gyógyulási esély a baktérium túlsúly okozta gyulladásos folyamatoknál

Mivel az első esetben a baktériumok túlszaporodását elsősorban a helytelen szénhidrát dús táplálkozás, a rossz száj higiéné, azaz a kevés vagy nem megfelelő fogmosás okozza – általában könnyű és gyors gyógyulásra számíthatunk, ha betartjuk a fogorvos utasításait az étrenddel és a fogápolással kapcsolatban. Ha komolyabb csontpusztulás alakult ki, de a fogak még stabilan állnak az ínyben, a rendszeres kezelésekkel ez a folyamat is megállítható, a fogak elvesztésének ideje kitolható.

Ultrahangos fogkőeltávolítás

Gyógyulási esély az immunológiai hátterű betegségeknél

Ezzel szemben az immunológiai eredetű esetben kevés lehetőség van a terápiára. Elsősorban a száj higiéné még fokozottabb fenntartását kell szem előtt tartani, mely segít, a csökkent immunitású ínynek a kényes egyensúly fenntartásában. Az immunrendszer erősítése az általános gyógyászat feladata.

Fogínysorvadás háttere és kezelése
Fogínybetegségek kezelési lépései