A fogászat története - A fogápolás hagyományai az ókori kínai és indiai társadalomban

A hagyományos ókori fogápolás elemei napjainkban is egyre nagyobb teret kapnak: némely fogkrém receptje ókori ázsiai szájápolási hagyományokon alapszik, egyes fogápolási eszközök pedig szintén erről a területről, időszámításunk előtti évszázadokból származnak. Az ókori Kína és India lakóinak értékes tudása a modern korban élő ember számára is fontos információkat tartalmaz - lássuk, miként hatnak az ősi tanok a modern fogorvoslásra!

A keleti orvoslás hagyományai

Az ókori indiai és kínai orvoslás napjainkban is közismert, sőt a nyugati, inkább materialista szemléletű orvoslás mellett egyre nagyobb elismertségnek örvend. Hagyományosan ezekben a kultúrákban az emberi testet egészként tekintették, fontosnak tartották a betegségek megelőzését, a betegség kialakulásakor pedig nem annak tüneteit, hanem a betegség kiváltó okát kutatták és ezt igyekeztek megszüntetni. Indiában meggyőződéssel hitték, hogy minden betegségnek lelki oka van, és ha ezt a lelki okot megszüntetik, nem léphet fel a betegség sem. Az ayurvedikus orvoslás ma is ugyanígy gyógyít: a test, a lélek és a szellem egységét és harmóniáját igyekszik visszaállítani.

Az embert a természet részének tekintő gyógyítók nagy hangsúlyt fektettek a gyógynövények használatára, sőt a hagyományos kínai gyógyászatban a gyógynövények felhasználása külön tudományág volt. Emellett az akupunktúra is jelentős szerepet kapott: a test különböző pontjain elhelyezett vékony, aranyozott vagy csonttűk segítségével juttattak pozitív, illetve negatív energiát az egyes szervekbe a betegségtől függően a jin és a jang ellentétes erőinek ismerete alapján.

Homeopátia a fogászatban

A fogápolás ősi eszközei Kínából

A fogak az agresszió, az önérvényesítés, az önfenntartás szimbólumai, ezért karbantartásuk nagy jelentőséggel bírt már a korai társadalmakban is. A kínai gyógyászatban olyan nagy szerepet kapott a fogak ápolása, hogy i.e. 1600 táján már a fogkeféhez hasonló eszközöket alkalmaztak a fogak tisztítására. A leggyakrabban használt fa az arakfa volt, más néven fogkefefa. Fogtisztítás közben egyben fanyar nedvet is kienged magából, ami tannint (csersavat) is tartalmaz – a száj belső felületén az összehúzódás érzetét kelti, valamint vírusölő hatása is van. A fogkefe szőre szibériai vaddisznó szőréből vagy ló farkából készült.

Az első fogkefék, amelyek a Selyemúton jutottak el Európába, Kínából származnak. A fogvájó Kínában szintén a fogápolás jól ismert eszköze volt, étkezések után előszeretettel alkalmazták.

Mindennapi fogápolás – Fogkefe és fogkrém

Fogtisztítás indiai módra

Indiában a hagyományos orvoslás alapelve, hogy ami megtalálható a természetben, az az emberben is benne van, és fordítva. Indiában a fogápolást az alapvető tisztálkodás részének tekintették; a fogkefék sörtéje kezdetben azonos irányú volt a nyéllel, s csak később terjedt el a merőlegesen állított sörtéjű fogkefe. A régi típusú kefeformával azonban több ázsiai országban lévő utcai árusoknál még ma is találkozhatunk. A fogvájót szintén gyakran alkalmazták, sőt, díszítésének is nagy kultusza volt: a legötletesebb anyagokból és formákban készült (toll, kard stb.), s külön tartóban tárolták.

A rágás előnyei és hátrányai

A fogak és az állkapcsok erősítésének egyik lényeges módja a keményebb, rostosabb ételek rágása. Erős rágás nélkül az állcsontok nem nőnek megfelelően gyermekkorban, ennek következtében fogtorlódás is kialakulhat. A hagyományos étrendben a rostokkal teli fekete kenyér nem csupán a fogakat erősítette, de vitaminokkal és ásványi anyagokkal is szolgált. Fontos tudni azonban, hogy az Indiában mai napig hagyományosnak számító rágcsálásnak káros következményei is lehetnek. A bétellevél rágása, például, amely napjainkig is jellemző szokás Indiában, súlyos nyálkahártya és szájüregi betegségek forrása lehet.

Természetes fogápolás napjainkban

A mai fogápolás alapját képező fogkrémek és szájvizek egyik legismertebb eleme a menta (borsmenta és fodormenta) keletről származik. Legújabb növényi eredetű szájápoló szereink az ősi indiai ayurvédikus receptek alapján készülnek, a menta mellett kasvirág, kamilla, mirha és több gyógynövény felhasználásával.

Fogfehérítés házilag

(A képek és a szöveg forrása: Dr. Forrai Judit: Fejezetek a fogorvoslás és eszközeinek történetéből)

Ők fognak gondoskodni Önről. Fogorvoscsapatunk tagjainál a legjobb kezekben lesz. Forduljon hozzájuk bizalommal!

Rendelőnk a fogászat teljes palettáján nyújt fogászati szolgáltatásokat a mindennapi fogászattól kezdve a kíméletes fogpótlás lehetőségein keresztül a legmodernebb esztétikus mosolytervezésig. Egy teamben, egymással összefogva dolgozunk, hogy fájdalommentes, biztonságos és kiemelkedően esztétikus megoldásokat nyújthassuk pácienseink számára