A fogászat története - A fogak díszítésének kultúrája a korai társadalmakban

A fogászat ősi mesterség – a fogak karbantartása és díszítése iránti igény a társadalmak kialakulásával kezdődött, így az esztétikai fogászat fogalma szinte egyidős a kultúráéval. A mai kor emberéhez hasonlóan az első közösségek tagjai is igyekeztek kiemelni erősségeiket és eltakarni esetleges gyengeségeiket, talán még tudatosabban átérezve ennek fontosságát, mint a modern civilizációk lakói.

Fogüregbe kalapált kerek mélyedések: arannyal díszített fogak a Fülöp-szigetekről

Ma is érvényes ősi igazság

A száj, benne a fogakkal az emberi arc legszembetűnőbb része, hiszen embertársaink a szemünk mellett leginkább a szájunkat nézik beszéd közben. A szép fogazat egészséget, a csillogó, esetleg ékszerekkel díszített fogak gazdagságot, erőt és hatalmat sugároznak. Ezzel szemben a hiányos, szuvas fogazat betegséget, igénytelenséget, gyengeséget jelez a jelenkorban is, s többszörösen igaz volt ez a korai társadalmak lakói számára.

Fogszuvasodás megelőzése

Fogászati leletek az ókorból

A fogazat mesterséges megváltoztatásának igénye és különböző formái nem meglepő módon egyidősek a társadalommal:

Az őskori leletek alapján következtethetünk rituális fogcsonkításokra, amelyeknek esztétikai szerepük mellett megkülönböztető funkciójuk is volt a törzsön belül és a törzsek között.

Az ókori társadalom tagjai például a metszőfogak díszítése, mintája alapján könnyen eligazodhattak a szemközt álló fél rangjával és származásával kapcsolatban.

Az ókori maja, azték és inka társadalmak kivételes kreativitása nem csupán környezetük, hanem fogaik díszítésében is megmutatkozott.

Fogékszer

Esztétikai fogászat – hajdan

Az eljárásokat végző „fogorvosok” igen ügyes technikával és sokféle módszerrel dolgoztak: ismerték a pontdíszítést, amely során féldrágakővel ékesítették a „páciens” mosolyát, emellett előkerültek tömésről, illetve fogpótlásról tanúskodó leletek is. Az egykori „esztétikus tömésekhez” szintén féldrágaköveket, esetleg vas-piritet, kvarcot és ezek dolomitos, magnezitos keverékét alkalmazták, sőt, előfordultak aranyból készült, illetve viaszkos-gyantás tömések is. A beavatkozások során a zománcréteget a dentin károsítása nélkül távolították el.

Olyan eset is ismert, amikor nem csupán a tömést, hanem az egész fogat aranyból pótolták. Arany hiányában emberi, esetleg állati műfogat tettek a hiányzó fog helyére. A kopásból következtetni lehetett arra, hogy mennyi ideig használta a tulajdonosa a műfogat, a leletek tanúsága szerint meglehetősen hatékonyan…

Cirkon korona – CAD-CAM fogtechnika

(A cikk képei Dr. Forrai Judit: Fejezetek a fogorvoslás és eszközeinek történetéből – című művéből származnak)